Geslaagde Werksessie over kwalitatieve aanbestedingen.

Beslissers uit de bouw- en vastgoed sector deden 20 maart mee aan de eerste Glasbaksessie. De Glasbak is het nieuwe, drijvende clubhuis van De Bouwer & Partners. Circa 1 keer per maand vinden daar hoogwaardige, inspirerende ‘spitsbijeenkomsten’ plaats.

Onder het motto ‘Niet scoren met de laagste prijs’ bogen de deelnemers zich met een drietal experts over succesfactoren bij kwalitatieve aanbestedingen. Peter Staats expert op het gebied van aanbesteding uit de GWW sector introduceerde het ideale model voor een kwalitatieve aanbesteding. Het perspectief van opdrachtgever en aanbieder werden belicht door De Bouwer & Partners en Marcel Heskes van Squarewise.

Zij gaven een korte introductie van hun invalshoeken. Daarna werd intensief in kleine groepen gediscussieerd over vraagstukken van de deelnemers. De deelnemers gaven een positieve evaluatie: “veel gehoord, geleerd en dat alles in een open, geanimeerde sfeer”.

marcel_lowresPeter_verschillen2peter_schermdiscussietafel

 

 

 

 

De deelnemers namen de volgende 10 tips mee naar huis:

  1. Kwaliteit = gepercipieerde kwaliteit. Wat jij kwaliteit vindt moet de uitvrager ook zo  begrijpen. Het gaat om de vertaling naar wat de opdrachtgever belangrijk vindt.
  2. Ga regelmatig met (potentiële) opdrachtgever in gesprek. Juist wanneer er geen concreet werk is op te halen,  bouw aan vertrouwen en weet voordat je meedoet aan een aanbesteding wat er speelt bij hem en in zijn werkveld.
  3. Stel betere vragen: niet alleen over technische aspecten van het project (1) maar ook over de organisatie (2), context van het project/organisatie (3), ambitie opdrachtgever (4). Een goede analyse op niveau 1,2,3,4 (zie onderstaande afbeelding van het model van de ‘ideale’ aanpak van Peter Staats)is het halve werk. De andere helft is het ontwikkelen van een passende oplossing en daarbij rekening houden met het tussentijds wijzigen van de vraag.
    model_peter
  4. Stel daarbij vragen over het inkoopbeleid van opdrachtgevers. Zij geven weinig openheid over hun inkoopbeleid. Leer hun taal en zet in op een gelijkwaardig gesprek. Het doel is samen de aanpak te bepalen.
  5. Durf open naar opdrachtgever en medeaanbieders te zijn in marktconsultaties en co-creatie trajecten. Praat over welke investeringen gevraagd en gedaan kunnen worden: deze moeten in balans zijn.  Maak een vuist als sector. Alleen samen kan je de oude cultuur overwinnen
  6. Delen = leren. Als het goed is zit je onderscheidend vermogen in het DNA van je organisatie. Dat kunnen collega’s niet ‘afkijken’.
  7. Een goede aanbieding maken is teamwork. Dat vraagt om de juiste man/vrouw op de juiste plaats in de juiste fase van het proces. En kwalitatief goede mensen met complementerende competenties.
  8. De beslisser zit niet in het team, maar heeft een stem op cruciale momenten.
  9. Benoem een ‘advocaat van de duivel’ die ‘lastige’ vragen stelt, adviseert maar niet mee beslist.
  10. Voor opdrachtgevers: geef het team dat de aanbesteding begeleidt voldoende ruimte.  Voldoende om de weerstand,  die vaak in de organisatie buiten het team is, het hoofd te kunnen bieden.

Meer weten?

Op het gebied van kwalitatieve aanbestedingen is beperkt literatuur te vinden. In het boek ‘Op weg naar de goede vraag’  staan de resultaten van het gelijknamige kennisproject dat in 2011-2013 is uitgevoerd door de Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en Saxion. U kunt het hier downloaden.

Wilt u op de hoogte blijven van onze glasbaksessies? Meld u dan hier aan

Wilt u meer weten over hoe u  kunt scoren ‘Niet met de laagste prijs’? Neem contact op met De Bouwer & Partners, info@debouwer.nl.

Volgende Glasbaksessies 2014

Volgende glasbaksessie vindt plaats op 15 mei 2014. Doe LIVE met ons de marketing quickscan en zie gelijk of uw organisatie commercieel op sterkte is om te profiteren van de herstellende markt.